خوش آمدید - امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
خانه » کانفیگ سرور » کانفیگ و تنظیم اف تی پی سرور Ftp server

کانفیگ و تنظیم اف تی پی سرور Ftp server

1x1.trans کانفیگ و تنظیم اف تی پی سرور Ftp server

اگر تا به امروز وب سایتی از خود داشته اید مسلما نام FTP را زیاد شنیده اید . سرویسی بسیار مفید برای انتقال اطلاعات بین سرورها و کامپوترها که بسیار راحت کارا و دارای سرعت مناسب است.

سرویسFTP يکي از سرویس های قدیمی در اينترنت مي باشد که هنوز هم کاربرد زيادي دارد و در سال 1970 در اينترنت توسعه يافت. FTP مخفف File Transfer Protocol ميباشد که يک پروتکل استاندارد در TCP/IP است. مانند HTTP که محتواي وب را منتقل مي کند يا SMTP که ايميل ها را منتقل مي کند FTP هم ساده ترين راه براي تبادل فايل از يک کامپيوتر به کامپيوتر ديگر مي باشد. يکي از کاربرد هاي FTP ، دانلود موزيک و برنامه هاي کاربردي از وب سايتها مي باشد. به خاطر استفاده اين پروتکل از يک پورت مجزا که پورت شماره 21 است عمل دانلود بسيار سريع انجام مي شود. مانند آدرسهاي وب سايتها، FTP هم آدرس مخصوص خود را دارد چون همانند يک وب سايت، اين پروتکل بر روي هارد ديسک کامپيوتر سرور فضاي مشخصي را اشغال مي کند. معمولاً اگر آدرس يک وب سايت مانند آدرس زير باشد:

http://www.domain.com

آدرس FTP آن سايت به اين صورت است:

ftp://ftp.domain.com

1x1.trans کانفیگ و تنظیم اف تی پی سرور Ftp server
شما به چند روش میتوانید از اين پروتکل براي انتقال فايلها استفاده کنيد، يکي از راه مرورگر وب خود و ديگري بکارگرفتن نرم افزار مخصوص FTP که به آنها FTP Client مي گويند. اما براي دسترسي به محتواي دايرکتوري FTP نياز به مشخصه کاربري يعني UserID و کلمه رمز يعني Password داريد که در هر دو روش بايد ابتدا آنها را وارد کنيد و پس از تأييد به انتقال فايل بپردازيد. ورود به بعضي از دايرکتوري هاي FTP براي کليه کاربرها آزاد مي باشد و نيازي به وارد کردن مشخصات کاربري نيست که اصطلاحاً آنرا ورود بصورت گمنام يعني anonymous مي گويند که تنها با وارد کردن آدرس ايميل خود مي توانيد به آن دايرکتوري دسترسي پيدا کنيد. پس از ورود، شما مي توانيد براي انتقال فايلها از دستوراتي مانند copy paste استفاده کنيد تا فايلي را دانلود و يا از سيستم خود به آن کامپيوتر بفرستيد يعني Upload کنيد، البته اين را در نظر داشته باشيد که در بيشتر سايتها شما مجاز به دانلود هستيد نه آپلود مگر اينکه آن دايرکتوري متعلق به خود شما باشد تا سطح دسترسي شما اجازه به آپلود فايل هم بدهد.

يکي ديگر از کاربردهاي پروتکل FTP ، استفاده طراحان و مديران وب سايتها براي انتقال محتواي سايتها مي باشد که در حال حاضر اين افراد بيشترين استفاده را از FTP دارند. زماني که شما فضايي را براي ميزباني سايت خود از يک شرکت سرويس دهنده اينترنت ISP اجاره مي کنيد، به شما حداقل يک آدرس FTP مي دهند تا عمل انتقال فايلها را از کامپيوتر خود به وب سرور و بالعکس انجام دهيد که بهتر است براي امنيت و حفظ فايلها حتماً از يک نرم افزار در اين زمينه استفاده کنيد. شما می توانید با بکارگيري نرم افزارCuteFTP به راحتي محتواي سايت خود را منتقل و فايلها را مديريت کرده و با موفقيت وب سايت خود را راه اندازي کنيد و یا از امکان Fire FTP در Mozilla Firefox استفاده کنید.

برای اسنفاده از ftp راههای زیادی وجود دارد از جمله آنها:

روش اول استفاده از یک برنامه گرافیکی سمت مشتری است. این روش از مرسوم ترین طرق استفاده از FTP است. برای این کار اول باید بروی رایانه خود، یک برنامه اف تی پی مانند FileZilla را نصب کنید و با دادن اطلاعات مورد نیاز برای اتصال، به سرور ftp متصل شوید و فایل ها را انتقال دهید. همانطور که ذکر شد این روش یکی از رایج ترین و ساده ترین روش هاست که احتیاجی به دانستن اطلاعات فنی زیادی هم ندارد.
استفاده از یک مرورگر هم یکی از شیوه های بهره برداری از FTP است. برای این کار شما مانند وارد کردن آدرس یک سایت، آدرس یک سرور اف تی پی را وارد می کنید (مانند /ftp://domain.com) و پس از دادن نام کاربری و رمز عبور، مرورگر برای شما فایل ها و محتویات فضای مورد نظر شما را نشان می دهد. استفاده از این روش برای جست و جو در دایرکتوری های بزرگ و برای خواندن فایل های بازیابی بسیار ساده است. اما در مقایسه با یک برنامه ی اختصاصی FTP از سرعت پایین تر و همچنین از قابلیت اعتماد کمتری برخوردار هستند.
و آخرین روش هم استفاده از خط فرمان FTP است. بسیاری از سیستم عامل های امروزی مانند ویندوز مکینتاش و لینوکس، از خط فرمان توکار سمت مشتری تشکیل شده اند. یعنی شما می توانید مثلا از CMD خود ویندوز بدون نیاز به هیچ گونه ابزار اضافی ای این کار را انجام دهید. ولی بدلیل نداشتن رابط کاربری کاربرپسند خیلی از افراد مخصوصاً تازه کار ها ترجیح می دهند از روش اول یا دوم استفاده کنند که با گرافیک سرو کار دارند تا متن و خط فرمان.

در سرورهای لینوکسی سرویس ftp نیاز به نصب و کانفیگ ویژه ای دارد.

از معروف ترین سرویس های ftp تحت لینوکس میتوان به proftpd – pureftpd – vsftpd و.. اشاده نمود.

با کانفیگ حرفه ای سرویس ftp جدا از امنیت مناسب میتوان به قابلیت های بسیار مفیدی دست یافت مانند:

1- محدود کردن کاربران در اپلود فایل روی سرور

2- محدود کذدن کاربران در دانلود از سرور

3- محدود کردن کاربران به عدم تغییر نام فایل در سرور

4- محدود کردن کاربران به عدم حذف فایل در سرور

و…

1x1.trans کانفیگ و تنظیم اف تی پی سرور Ftp server

اگر نیاز به نصب و کانفیگ حرفه ای سرویس ftp بر روی سرور خود را دارید با کارشناسان ما تماس بگیرید تا در کمترین زمان و بصورت حرفه ای این سرویس بر روی سرور شما نصب و راه اندازی و کانفیگ گردد.

امتیاز 5.00 ( 3 رای )
اشتراک گذاری مطلب

کلیه حقوق مادی و معنوی مطالب و مقالات متعلق به وب سایت انجین ایکس وب میباشد - طراحی شده توسط پارس تمز