خوش آمدید - امروز : شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
خانه » آموزش کانفیگ سرور » تعریف DevOps در مقابل DevSecOps تفاوت چیست؟

تعریف DevOps در مقابل DevSecOps تفاوت چیست؟

امروزه اصطلاحاتی مانند Devops را احتمالاً زیاد در سطح اینترنت مشاهده کردید . DevOps در واقع فرآیند یکپارچه سازی توسعه و عملیات است، در حالی که DevSecOps زیرمجموعه‌ای است که بر امنیت تمرکز دارد. این دو مفهوم متقابل نیستند، اما اهداف متفاوتی دارند.

درک صحیح هر دو به شما این امکان را می‌دهد که با استفاده از نقاط قوت و به حداقل رساندن نقاط ضعف در هر رویکرد، محیط امن‌تری برای داده های شرکت خود ایجاد کنید.

زمینه استفاده

DevOps و DevSecOps اغلب به‌گونه‌ای مورد بحث قرار می‌گیرند که گویی دو مورد کاملاً متضاد هم هستند. با این حال، بحث کمی پیچیده‌تر از این است. در واقع، این دو اصطلاح را نمی‌توان به جای هم استفاده کرد. با این حال، برخی از کارشناسان استدلال می‌کنند که DevSecOps، در برخی موارد، نه تنها با DevOps سازگار است، بلکه برای بهینه تر کار کردن آن نیز ضروری است.

در این مقاله قصد داریم در مورد موارد زیر مطالبی را خدمتتان عرض نماییم:

معرفی DevOps
معرفی DevSecSops
بررسی اجمالی تفاوت‌های اصلی بین DevOps و DevSecOps
مروری بر شباهت‌های اصلی بین DevOps و DevSecOps

معرفی کوتاه DevOps

DevOps مجموعه ای از اقدامات است که هدف آن یکسان سازی توسعه نرم افزار و عملیات فناوری اطلاعات است. هدف بهبود جریان کار از کد نویسی، آزمایش و استقرار کد بر روی سرورها و در عین حال کاهش ریسک ها در هر مرحله است.

کلمه DevOps در سال 2009 توسط Patrick Debois ابداع شد که می‌خواست راهی برای توسعه دهندگان و sysadmin ها برای ارتباط بهتر پیدا کند.

در آن زمان، به دلیل ارتباط ضعیف با توسعه‌دهندگان و برنامه نویسان، قطعی‌ها و مشکلات زیادی وجود داشت که باعث شد شرکت‌هایی مانند Adobe، Facebook و eBay اصول DevOps را به عنوان بخشی از فرهنگ خود اتخاذ کنند تا بتوانند از این مشکلات جلوگیری کنند.

معرفی کوتاه DevSecOps

DevSecOps مجموعه ای از اصول و شیوه هایی است که به سازمان‌ها کمک می‌کند نرم افزار، زیرساخت، برنامه‌ها و داده های خود را ایمن کنند و سطح امنیتی آن ها را افزایش دهد.

فلسفه وجودی

 

DevOps:
به منظور افزایش بهره وری تیم های توسعه و عملیات و همکاری آن ها با یکدیگر بوجود آمد

DevSecOps:
هدف DevSecOps یافتن راه‌حل‌های خلاقانه از طریق برداشتن موانع بین تیم‌های توسعه (که عمدتاً بر روی نرم‌افزار تمرکز می‌کنند) و مهندسان فناوری اطلاعات (که عمدتاً بر زیرساخت‌های شبکه متمرکز هستند)، که با از بین بردن محدودیت ها کمک می‌کنند این دو تیم به‌خوبی و با مشکل کم در بستری ایمن با هم کار کنند.

اهداف

DevOps:
به شدت درگیر جنبه روزمره فرآیند مهندسی است. هدف اصلی DevOps سرعت است. با تمرکز بر همکاری، ادغام مستمر و اتوماسیون به منظور کاهش ریسک و در عین حال ارائه سریعتر نرم افزار با کیفیت، شکاف های ارتباطی بین تیم ها را پر می‌کند تا تیم ها به بهترین نحو و کمترین ریسک کنار هم کار کنند.

DevSecOps:
هدف اصلی DevSecOps ارائه راهکارهایی برای امنیت بیشتر و در عین حال اعمال سرعت سریعتر فرآیند، دسترسی و مقیاس پذیری است و در واقع هدف ارائه راهی ایمن و مطمئن برای به اشتراک گذاشتن تصمیمات امنیتی می‌باشد که حفظ بالاترین سطح امنیت به سرعت و کیفیت نیز توجه خواهد کرد.

مجموعه مهارت های تیمی مورد نیاز

برای یادگیری Devops مهارت های زیر پیشنهاد می‌شود:
آشنایی با اصول لینوکس
آشنایی با bash programming و اسکریپت نویسی
دانش ابزارها و فناوری های مختلف DevOps

برای یادگیری Devsecops مهارت های زیر پیشنهاد می‌شود:
مهندسین DevSecOps باید در تشخیص آسیب‌پذیری‌ها با ابزارهای امنیتی مختلف کاملاً آشنایی داشته باشند. و به اصول امنیت لینوکس و سیستم‌عامل ها و سرویس‌های حیاتی در سرورها آشنایی کافی داشته باشند.

مزایا

DevOps:
افزایش تمرکز بر مشتریان
تمرکز بر توسعه را آسان تر می‌کند
از مسئولیت end-to-end پشتیبانی می‌کند

DevSecOps:
کمک به تشخیص سریع مشکلات قبل وقوع
کاهش ریسک و مسئولیت قانونی
کاهش هزینه های مدیریت منابع

شباهت‌های اصلی DevOps در مقابل DevSecOps

Continuous Integration (CI) بصورت ساده فرآیندی است که تغییرات کد را ادغام می‌کند تا اطمینان حاصل شود که آخرین نسخه این نرم افزار برای توسعه دهندگان و برنامه نویسان در دسترس است. این امکان به برنامه نویسان کمک می‌کند تا مطمئن شوند که در همان صفحه با سایر اعضای تیم sync هستند و اشکالات نسخه های جدید را قبل از استقرار و آپلود می‌تواند تشخیص ئ اصلاح نمایند.

تحویل مداوم و استقرار مداوم (CD) یک استراتژی برای خودکارسازی به‌روزرسانی‌ها و افزایش کارایی است. می توان از آن به عنوان جایگزینی برای مدل های توسعه نرم افزار خطی و تکراری سنتی مانند Waterfall یا V-model استفاده کرد.

میکرو سرویس ها قطعات کوچکی از یک برنامه کاربردی هستند که در صورت ترکیب، یک سیستم کامل را ایجاد می‌کنند. با پیاده‌سازی معماری میکرو سرویس، توسعه‌دهندگان و تیم‌های فناوری می‌توانند کدهای پیچیده را برای مدیریت آسان‌تر به قطعات کوچک تقسیم کنند.

زیرساخت به عنوان کد (IaC) روندی است که به شما امکان می‌دهد نیازهای زیرساختی را از طریق کد طراحی و پیاده سازی کنید. این سیستم جدید نیاز متخصصان فناوری اطلاعات را به پیکربندی و کانفیگ دستی سرورها، نصب پکیج های نرم‌افزاری یا مدیریت سیستم‌های عامل از راه دور که به ساعت‌ها کار دستی نیاز دارد را از بین می‌برد.

مانیتورینگ در کنترل داده ها، جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده های برنامه به منظور یادگیری نحوه بهبود، عامل مهمی در DevOps و DevSecOps است. برای بهینه سازی عملکرد برنامه، و به حداقل رساندن ریسک حملات آن و بهبود وضعیت امنیتی سازمان، ضروری است که به داده ها در سریع‌ترین زمان دسترسی داشته باشید.

همانطور که DevOps و سایر روش های مرتبط همچنان در حال تغییر و آپدیت هستند، استفاده از اتوماسیون و خودکار سازی task ها نیز یک عامل مهم در توسعه است. یکی از تفاوت های کلیدی بین این دو روش در اولویت قرار دادن سرعت تحویل در مقابل امنیت نهفته است: در حالی که یکی آن را بر همه چیز اولویت می‌دهد (DevOps)، دیگری امنیت را تغییر می‌دهد، بنابراین چیزی فراتر از یک موضوع جانبی در نظر گرفته می‌شود.

بحث در مورد موارد و ابزارهای Devops در این مقاله نمی‌گنجد و انشاالله در مقالات دیگر در مورد ابزارهای Devops و automation صحبت بیشتری خواهیم کرد.

نویسنده: عیسی محمدزاده

کارشناس وب هاستینگ و مدیریت سرور

امتیاز 5.00 ( 5 رای )
اشتراک گذاری مطلب

کلیه حقوق مادی و معنوی مطالب و مقالات متعلق به وب سایت انجین ایکس وب میباشد - طراحی شده توسط پارس تمز