خوش آمدید - امروز : شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
خانه » آموزش کانفیگ سرور » CPAN چیست و چه کاربردی دارد؟ (به همراه معرفی دستور)

CPAN چیست و چه کاربردی دارد؟ (به همراه معرفی دستور)

بطور ساده شبکه جامع پرل آرشیو (CPAN)  نام دارد که مخزن بیش از 250،000 ماژول نرم افزار و همراه با مستندات برای 39،000 توزیع است که بیش از 12،000 نفرآن را در زبان برنامه نویسی پرل نوشته اند. برنامه Perl به عنوان یک رابط کاربری به شبکه و به عنوان یک نرم افزار نصب خودکار (بعنوان یک مدیر بسته) عمل می کند. اکثر نرم افزارها  در CPAN، بصورت open source هستند. CPAN در سال 1993 طراحی شد و از اکتبر سال 1995  فعال است که بر اساس مدل CTAN ساخته شده است و به عنوان یک مکان برای متحد ساختن آرشیوهای پراکنده زبان برنامه نویسی پرل ساخته شده است.

Perl چیست؟

پرل یک زبان برنامه نویسی سطح بالا میباشد که توسط شخصی بنام Larry Wall نوشته شده است و هرازان برنامه نویس دیگر نیز در گسترش این زبان فعالیت داشته اند. زبان پرل از زبان برنامه نویسی جامع C و به میزان کمی از sed، awk، Unix shell و حداقل دوازده ابزار و زبان دیگر بوجود آمده است. نقطه شروع خوب برای اطلاعات پرل سایت perl.org میباشد که اطلاعات بسیار کامل تری در مورد این زبان کسب خواهید کرد.

CPAN چگونه کار می کند؟

CPAN با همکاری هزاران نفر از توسعه دهندگان، بیش از 255 آژانس مشارکتی، بسیاری از شرکت ها، موسسات و افرادی که پهنای باند شبکه،  فضای ذخیره سازی و محاسبات را دارند و اهدا کرده اند کار می کنند، داوطلبان و برنامه نویسان همه چیز را با یکدیگر هماهنگ می کنند و کاربرانی که علاقه مند به زنده نگه داشتن آرشیو Perl  هستند همیشه آن را بروز و آپدیت نگه میدارند

بعد از اینکه نویسنده ماژول خود را در PAUSE آپلود کرد، پس از یک ساعت mirror آن در CPAN در سراسر جهان در دسترس خواهد بود. همچنین افرادی هستند که به نویسندگان در انتخاب نام و فضای نام خود برای ماژول ها کمک میکنند و چند نفر دیگرنیز هستند که به سوالات پاسخ می دهند و مسائل ارسال شده به cpan@perl.org را بررسی می کنند،

PAUSE چیست؟

PAUSE  مخفف Perl Authors Upload Server میباشد، یک رجیستری برای ماژول های Perl، اسکریپت ها و نویسندگان و مستندات آنها برای آپلود و استفاده از CPAN می باشد در واقع برنامه نویسان مستندات خود را در pause آپلود میکنند و به آرشیو CPAN اضافه میگردد . CPAN و PAUSE اغلب با یکدیگر قابل تعویض هستند اما از یکدیگر متمایز هستند. مستندات CPAN.pm آن را به سادگی توضیح می دهد.

خود تا اینجا متوجه شدیم CPAN چه کاربردی دارد و چگونه کار میکند حالا بد نیست کمی در مورد دستور cpan در لینوکس و روش استفاده آن صحبت کنیم و پارامترهای آن را توضیح دهیم البته پارامترهای بسیار زیادی وجود دارد که در این مقاله ما فقط به تعدادی از آن ها میپردازیم.

دستور cpan به همراه نام ماژول بدون هیچ سویچی یک مازول را نصب خواهد کرد:

cpan module_name

پارامترهای مهم این دستور عبارتند از:

-a

یک  CPAN.pm autobundle با استفاده از CPAN Shell ایجاد میکند

-A module [ module ... ]

rimary maintainers برای ماژول های مشخص شده را نشان می دهد.

-c module

دستور ‘make clean’ را در دایرکتوری های مشخص شده ماژول اجرا می کند.

-C module [ module ... ]

تغییرات فایل ها برای ماژول های مشخص شده را نمایش میدهد

-D module [ module ... ]

جزییات ماژول را نمایش میدهد. یک خط برای هر ماژول قدیمی چاپ می کند (در اینجا منظور ماژول های لوکال نصب شده اما دارای نسخه های جدیدتر در CPAN میباشد). هر خط سه ستون دارد: نام ماژول، نسخه محلی، و نسخه CPAN.

-f

انجام اقدامی خاص زمانی که پروسه cpan با شکست مواجه شود. در واقع از این پارامتر برای نصب یک ماژول حتی اگر تست های آن ناموفق باشد استفاده میشود.

هنگامی که از این گزینه استفاده می کنید، برای نصب ماژول حتما باید پارامتر -i را نیز استفاده نمایید

-F

تلاش های CPAN.pm برای قفل کردن هر چیزی را غیر فعال میکند. توجه بفرمایید که شما باید این کار را با دقت انجام دهید زیرا ممکن است اسکریپت های مختلف در آن دایرکتوری وجود داشته باشد

-g module [ module ... ]

آخرین توریع ماژول را در دایرکتوری فعلی دانلود میکند

در زیر نیز تعدادی از مثال های دستور cpan را مشاهده میکنید

# print a help message
cpan -h
 
# print the version numbers
cpan -v
 
# create an autobundle
cpan -a
 
# recompile modules
cpan -r
 
# upgrade all installed modules
cpan -u
 
# install modules ( sole -i is optional )
cpan -i Netscape::Booksmarks Business::ISBN
 
# force install modules ( must use -i )
cpan -fi CGI::Minimal URI
 
# install modules but without testing them
cpan -Ti CGI::Minimal URI

 

 حتما برای مشاهده اطلاعات بیشتر سری به سایت رسمی cpan بزنید

نویسنده: عیسی محمدزاده
کارشناس مدیریت سرور و هاستینگ و امنیت شبکه

امتیاز 5.00 ( 4 رای )
اشتراک گذاری مطلب

کلیه حقوق مادی و معنوی مطالب و مقالات متعلق به وب سایت انجین ایکس وب میباشد - طراحی شده توسط پارس تمز