خوش آمدید - امروز : جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
خانه » آموزش کانفیگ سرور » آشنایی با Journaling در سیستم های فایل

آشنایی با Journaling در سیستم های فایل

1x1.trans آشنایی با Journaling در سیستم های فایل

گاهی پیش می آید که یک کامپیوتر به طور ناگهانی خاموش می شود، برای مثال وقتی در اثر قطع برق، کامپیوتر خاموش می شود، ممکن است اطلاعات حافظه ذخیره سازی دائمی دچار آسیب شوند. چون در این حالت مقداری از اطلاعات بر روی حافظه رم و در حال پردازش توسط پردازشگر است و بخش دیگری روی حافظه ذخیره سازی دائمی و سیستم فایل وارد حالتی به نام Half-Finished یا حالت نیمه تمام می شود. پس از این دست مسائل سیستم پس از روشن شدن یک روال خاصی را جهت بررسی اشکالات حافظه دائمی دنبال می کند. همانند استفاده از مکانیزم FSCK در لینوکس و ScanDisk در ویندوز. این امر ممکن است در استوریج های امروزی زمان زیادی به طول بیانجامد و برای اطمینان از صحت کارکرد سیستم فایل بایستی در هر بار شروع سیستم این روال دنبال گردد.

1x1.trans آشنایی با Journaling در سیستم های فایل
سیستم فایل Journaling این مشکل را حل کرده، علاوه بر مدیریت فایل ها و نحوه قرار گیری فایل ها در سیستم فایل در این گونه سیستم فایل، قسمتی به نام Journal نیز وجود دارد که تمام تغییراتی را که باید در استوریج ثبت شوند را ذخیره می کند(همانند یک سیستم گذارش گیری ،به این مکانیزم در اصطلاح سیستم ثبت وقایع فایل ها می گویند). سپس یک پروسه در Backgrand به صورت نا محسوس تغییرات را دنبال کرده و اطلاعات مورد نیاز را در Journal می نویسد. این موضوع باعث می شود تا در صورت بروز هر گونه مشکل امکان رفع نقص سریع تر شده و نیز از طرفی نیاز به بررسی سیستم فایل در هر بار شروع نباشد.

در حال حاضر چهار سیستم فایل بسیار مشهور که به فرم Journaling فعال هستند شامل:

Ext3 که پیش فرض هسته لینوکس است ،
JFS که متعلق به IBM است،
XFS که متعلق به SGI یا (Silicon Graphics Inc) است و ابتدا برای یونیکس IRIX طراحی شده است،
و ReiserFS که در برخی توضیع های لینوکس مانند Suse 7.0 یا Red Hat استفاده می شود و از مدل درخت متوازن یا Balanced Tree استفاده می کند.

منبع :
Linux OS-Majid Doulatabadi

امتیاز 5.00 ( 6 رای )
اشتراک گذاری مطلب

کلیه حقوق مادی و معنوی مطالب و مقالات متعلق به وب سایت انجین ایکس وب میباشد - طراحی شده توسط پارس تمز