خوش آمدید - امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
خانه » آموزش کانفیگ سرور » آموزش کار با آمارگیر Webalizer و تفسیر اعداد و آمار دقیق ترافیک

آموزش کار با آمارگیر Webalizer و تفسیر اعداد و آمار دقیق ترافیک

امروزه ابزارهای مختلفی برای آنالیز و مشاهده آمار بازدیدکنندگان یک سایت وجود دارد. از معروف ترین این ابزارها که بطور پیش فرض در کنترل پنل های سی پنل و دایرکت ادمین نیز استفاده می‌شود می‌توان به اسکریپت وبالایزر (Webalizer) اشاره کرد. webalizer دائماً آمار وب سایت ها را آنالیز می‌کند و گزارش ثبت می‌کند و آمار ارائه می‌دهد برنامه Webalizer برای هرماه چندین مدل گزارش (html) و گرافیکی تولید می کند. این نرم افزار در واقع یک web log analysis software می‌باشد که با آنالیز دقیق لاگ ها به استخراج آمار و ترافیک می پردازد. برنامه نویسی این نرم افزار توسط شخصی بنام radford L. Barrett در سال 1997 برای اولین بار ارائه شده است.

آماری که معمولاً توسط Webalizer گزارش می‌شود شامل بازدیدها، بازدیدها، مراجعه کنندگان، کشورهای بازدید کننده و میزان داده های دانلود شده است. این آمار را می توان به صورت گرافیکی مشاهده کرد و در بازه های زمانی مختلف، مانند روز، ساعت یا ماه ارائه کرد.

علاوه بر این، یک صفحه خلاصه برای ماه های جاری و قبلی (حداکثر 12) ایجاد می شود.

پرونده های تولید شده عبارتند از:

index.html

Main summary page

usage.png

Yearly graph displayed on the main index page

usage_YYYYMM.html

Monthly summary page

usage_YYYYMM.png

Monthly usage graph for specified month/year

daily_usage_YYYYMM.png

Daily usage graph for specified month/year

hourly_usage_YYYYMM.png

Hourly usage graph for specified month/year

گزارش سالیانه (index) آماری را برای یک دوره 12 ماهه و لینک های مربوط به هر ماه را نشان می دهد.

گزارش ماهانه دارای آمارهای مفصلی برای آن ماه با پیوندهای اضافی به هر URL و مراجعه کننده های یافت شده است.

گزارشات مختلفی ارائه می‌شود که سعی می‌کنیم در زیر خدمتتان توضیح دهیم.

در جدول نمایش آمار وبالایزر چندین نوع عدد مشاهده می‌کنیم که مجموع ها مختلفی دارند و تحت عنوان عناوینی همچون hits – files – pages- visits و.. نمایش داده می‌شوند که سعی می‌کنیم در زیر توضیحی واضح از تفاوت این مقادیر خدمتتان ارائه دهیم.

Hits:

در واقع هر درخواستی که به سرور وارد شده باشد “hit” تلقی می شود. درخواست ها می توانند برای هر چیزی باشند … صفحات html، تصاویر گرافیکی، فایلهای صوتی، اسکریپت های CGI و غیره … هر خط معتبر در لاگ سرور به عنوان یک hit حساب می شود. این شماره تعداد کل درخواستهایی را که طی مدت گزارش مشخص به سرور ارسال شده است، نشان می دهد.

Files:

برخی از درخواست های ارسال شده به سرور نیاز دارند که سرور چیزی را مانند صفحه html یا تصویر گرافیکی به نمایش دهد. هنگامی که این اتفاق می افتد، “file” محسوب می شود. در واقع رابطه “hits” و “files” را می توان به عنوان “درخواست های دریافتی ” و “پاسخ های خروجی ” تصور کرد.

Pages:

به طور کلی Pages، هر سند HTML یا هر چیزی که یک سند HTML تولید کند، یک صفحه در نظر گرفته می شود. این آمار مواردی را که وارد یک سند می شود، مانند تصاویر گرافیکی، کلیپ های صوتی، و غیره را شامل نمی شود. این شماره فقط تعداد “صفحات ” درخواست شده را نشان می دهد، و موارد دیگر را در صفحه وجود دارد را شامل نمی‌شود.

Sites:

هر درخواستی که به سرور ارسال می شود از یک “سایت ” منحصر به فرد است، که می تواند توسط یک نام یا در نهایت، یک آدرس IP ارجاع شود. شماره “sites” در واقع تعداد آدرس های IP منحصر به فرد در طول مدت زمان گزارش، و درخواست هایی که به سرور ارسال شده است را نمایش می‌دهد. دقت کنید این مورد به معنی تعداد کاربرهای منحصر به فرد (افراد واقعی) که بازدید کرده اند نیست اما ممکن است آمار حدودی بازدید واقعی را ارائه دهد.

Visits:

هر زمان که از یک آدرس IP داده شده (site) درخواستی به سرور ارسال شود، مدت زمان درخواست قبلی توسط آدرس محاسبه می شود. اگر اختلاف زمان از مقدار “visit timeout” از پیش تنظیم شده بیشتر باشد، یک “بازدید جدید” در نظر گرفته می شود و این آمار افزایش می یابد. مقدار پیش فرض زمان تایم اوت 30 دقیقه است، بنابراین اگر کاربر بعد از ظهر ساعت 1:00 به سایت شما مراجعه کرده و در ساعت 3:00 بازگردد، دو بازدید ثبت می شود. با توجه به محدودیت پروتکل HTTP، و مواردی مانند log rotations و سایر عوامل، این آمار دقیق گرفته نمی‌شود، بلکه یک “حدس” تقریباً نزدیک در نظر گرفته می‌شود

KBytes:

مقدار KBytes (کیلوبایت) مقدار داده را در KB نشان می دهد، که توسط سرور در طی دوره گزارش مشخص ارسال شده است. این مقدار مستقیماً از فایل های لاگ log سرور تولید می شود، بنابراین وظیفه وب سرور است تا اعداد دقیقی را درلاگها ثبت و تولید کند. به طور کلی، این گزینه نمایانگر نسبتاً دقیقی از میزان ترافیک خروجی سرور می‌باشد.
توجه: یک کیلوبایت 1024 بایت است، نه 1000

Top Entry and Exit Pages:

جداول Top Entry و Exit در واقع آمار تخمینی از url هایی که برای ورود به سایت شما استفاده شده اند و آخرین صفحات بازدید شده نمایش می‌دهند. بطور کلی این بخش نشانگر خوبی از روند کلی ورود کاربران و خروج از سایت شما خواهد بود.

Referers:

بطور ساده ارجاع دهنده ها آن URL هایی هستند که کاربر را به سمت سایت شما سوق می دهند یا باعث شده اند که مرورگر چیزی را از سرور شما درخواست کند. در واقع با این بخش شما در میابید که از چه آدرس هایی و به چه تعداد بازدید از سایت های دیگر یا موتورهای جستجوگر وارد وب سایت شما شده اند.

امیدواریم این مقاله مورد استفاده شما بوده باشد اگر سوالی داشتید در نظرات مطرح کنید پاسخ داده خواهد شد

نویسنده: عیسی محمدزاده
کارشناس مدیریت سرور و هاستینگ و امنیت شبکه

امتیاز 5.00 ( 12 رای )
اشتراک گذاری مطلب

تاکنون 2 نظر ثبت شده است.

  1. عالی بود.

  2. ممنون از مطالب خوبتون

کلیه حقوق مادی و معنوی مطالب و مقالات متعلق به وب سایت انجین ایکس وب میباشد - طراحی شده توسط پارس تمز