خوش آمدید - امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
خانه » آموزش کانفیگ سرور » فرق و تفاوت بین Mysql و MariaDB در چیست؟ کدام را انتخاب کنیم؟

فرق و تفاوت بین Mysql و MariaDB در چیست؟ کدام را انتخاب کنیم؟

در این پست به مقایسه و بررسی تفاوت های دو سیستم دیتابیس مشهور و رایج یعنی Mysql و MariaDB خواهیم پرداخت.

از بزرگترین دغدغه های سایت های امروزی بحث میزان مصرف و سرعت سرویس دیتابیس سایت می باشد. وب سایت های امروزی معمولا دیتابیس سنگینی دارند و استفاده از پلاگین ها و افزونه های مختلف نیز بدلیل ایجاد کوئری های زیاد در سرویس بانک اطلاعاتی باعث سنگین شدن دیتابیس میگردد. حال شما اگر یک انجین دیتابیس قوی و بهینه داشته باشید مسلما سرعت بهتری را تجربه خواهید کرد و در پاسخگویی کوئری های ارسالی بر روی سرویس دیتابیس سرعت بیشتری را خواهید داشت و همچنین از منابع کمتری استفاده خواهید کرد. در سرویس های هاست های اشتراکی و پربازدید معمولا بیشترین مصرف مربوط به سرویس Mysql میباشد که میزان زیادی از رم و پردازنده سرور را مصرف میکند و اکثر مدیران و متخصصان هاستینگ و سرور با این مسئله درگیر هستند. راههای مختلفی جهت بهینه سازی سرویس دیتابیس وجود دارد که یک سری از راهها مربوط به کدنویسی میباشد که با بهینه سازی و سبک سازی کوئری های ارسالی به سرویس Mysql میتوان تا حد زیادی سرعت را بهبود بخشید و یک بخش دیگر هم مربوط به کانفیگ Mysql Server میباشد که از سمت سرور و روی سرویس مذکور باید توسط یک متخصص انجام شود. امروزه با پیشرفت تکنولوژی و دانش دیجیتال انجین های جدیدی به جز Mysql نیز منتشر شده است که یکی از جدیدترین آنها MariaDB نام دارد که هم اکنون این دیتابیس انجین در کنترل پنل های رایج مانند Cpanel و Direct Admin بخوبی پشتیبانی میشود و میتوان نصب و استفاده نمود که در این مطلب سعی خواهیم کرد تعدادی از تفاوت های این دو انجین دیتابیس را خدمتتون توضیح دهیم تا قدرت انتخاب بهتری داشته باشید.

در سرورهای سی پنل و دایرکت ادمین بصورت عادی از Mysql نسخه 5.6 استفاده میشود اما امکان Upgrade به MariaDB نیز وجود دارد اما آیا ارتقاء به ماریا دی بی یک انتخاب آگاهانه و صحیح میباشد؟ پس با ما همراه باشید تا تفاوت ها را بررسی کنیم

Mysql : این سرویس دیتابیس اولین بار در سال 1995 منتشر و ساخته شد که از آن زمان در شرکت های مشهوری همچون فیسبوک – توییتر – پی پال – ناسا – نت فلیکس و.. استفاده می شود و رایج ترین سرویس دیتابیس انجین در حال حاضر میباشد که آخرین نسخه آن هم اکنون Mysql 5.7 میباشد. سرویس mysql به زبان C و C++ برنامه نویسی شده است و در سیستم عامل های Microsoft Windows, OS X, Linux, AIX, BSDi, FreeBSD, HP-UX, IRIX, NetBSD, Novell Netware بخوبی پشتیبانی می شود.

MariaDB: انجین جدید و بهینه تری برای دیتابیس میباشد که امروزه در شرکت ها و کمپانی های بزرگی استفاده میشود و اولین بار در سال 2008 بوجود آمد و معرفی شد. و برنامه نویس اصلی آن شخصی بنام  Michael “Monty” Widenius میباشد که خود از بنیان گذاران سرویس Mysql بوده است. MariaDB در شرکت های بسیار بزرگ و مشهوری مانند Google, Craigslist, Wikipedia, archlinux, RedHat, CentOS, and Fedora در حال حاضر استفاده می شود و در سیستم عامل لینوکس بسیار پر طرفدار می باشد.ماریا دی بی بوسیله زبان های C++ و Perl و Bash نوشته شده است و در سیستم عامل های Microsoft Windows, Linux, OS X, FreeBSD, OpenBSD, Solaris بخوبی پشتیبانی میشود

بطور اختصار میتوان MariaDB را نسخه بهینه یافته Mysql نامید چون در عملکرد بسیار بهینه تر میباشد و همچنین امنیت بهتری دارد و در پاسخگویی به کوئری ها سریعتر عمل میکند و مهم تر همه اینکه منابع کمتری نیز مصرف میکند پس برای وب سایت های پر بازدید و هاستینگ هایی که تعداد زیادی وب سایت میزبانی میکنند بسیار مطلوب خواهد بود. معمولا سایت هایی که با روی Mysql 5.6 به بالا بخوبی کار میکنند با Maria DB نیز بخوبی کار خواهند کرد و جای نگرانی برای مشکلات عدم ناسازگاری پس از ارتقاء به MariaDB وجود ندارد و با اطمینان میتوانید اینکارو انجام دهید.

امروزه سیستم های بانک اطلاعاتی دیگری مانند MongoDB , Cassandra,  CouchDB نیز آمده است که به سرعت در حال پیشرفت هستند و در آینده بیشتر از آنها خواهیم شنید. با توجه به موارد بالا پیشنهاد میشود اگر یک هاستینگ پربازدید دارید که نیاز به پردازش سریعتر اطلاعات بانک اطلاعاتی دارید از MariaDB استفاده کنید.

ریفرنس های زیر مربوط به سرویس Mysql میباشد که بسیار موارد مفیدی را میتوانید مشاهده کنید::

MySQL Wiki

Oracle MySQL Events

MySQL Events

List of MySQL user groups

و رفرنس زیر مربوط به سرویس MariaDB میباشد:

Get Involved

امیدواریم مطلب فوق کمی دید شما را نسبت به این دو سیستم دیتابیس باز کرده باشد و برای شما مفید واقع شده باشد.

نویسنده: عیسی محمدزاده

کارشناس وب هاستینگ و متخصص سرور و امنیت شبکه

امتیاز 4.43 ( 21 رای )
اشتراک گذاری مطلب

تاکنون یک نظر ثبت شده است.

  1. سلام – برای من که مبتدی هستم بسیار مفید بود — ممنون

کلیه حقوق مادی و معنوی مطالب و مقالات متعلق به وب سایت انجین ایکس وب میباشد - طراحی شده توسط پارس تمز